Mit o Ledi i labudu posmatran kroz prizmu Rubena Darija („Leda”) i Delmire Agustini („Labud”)
DOI:
https://doi.org/10.18485/beoiber.2021.5.1.4Apstrakt
Književni pokret modernizam nastao je na tlu Hispanske Amerike krajem XIX veka i iznedrio je vrlo značajne hispanoameričke pesnike, a sa sobom je doneo i novine u poeziji. Teme potekle iz klasične istorije i mitologije, istočnjačkih civilizacija i prehispanske Amerike obrađivane su na originalan način, što predstavlja jedan od njegovih glavnih novina. To ujedno čini i temu ovog rada koji se bavi obradom grčkog mita sa tačke gledišta nikaragvanskog pesnika Rubena Darija (Rubén Darío, 1867-1916) i urugvajske pesnikinje Delmire Agustini (Delmira Agustini, 1886–1914). U pitanju je mit o Ledi i labudu, te su korpusom obuhvaćene pesme „Leda” („Leda”) Rubena Darija i „Labud” („El cisne”) Delmire Agustini. Cilj istraživanja je da se komparativnom analizom ukaže na sličnosti i razlike u obradi gorepomenutog mita. Imajući na umu da je Delmira Agustini deo druge generacije hispanoameričkih modernista, tzv. postmodernista, a Ruben Dario najznačajniji predstavnik hispanoameričkog modernizma na njegovom vrhuncu, interesantno je, s jedne strane, porediti njihovu interpretaciju i viđenje ovog helenskog mita, a s druge strane, ukazati na to u kojoj meri se mitološki i simbolistički elementi usvajaju, prevazilaze i, na kraju, podudaraju u odabranim pesmama. Njihova tumačenja ovog mita se umnogome razlikuju, a do ovakvog zaključka smo došli sistematičnom analizom već pomenutih pesama. Ključne reči: Ruben Dario, Delmira Agustini, grčka mitologija, Leda, labud.Reference
Agustini, Delmira. «El cisne.» Poesías completas. Magdalena García Pinto (ed.). Madrid: Cátedra, 2000. 255–257. Impreso.
Beaupied, Aída. «Otra lectura de ʻEl cisneʼ de Delmira Agustini.» Letras Femeninas 22.1/2 (1996): 131–142. JSTOR. Web. 13.12.2019.
Castillo, Jorge Luis. «Delmira Agustini o el modernismo subversivo.» Chasqui: revista de literatura latinoamericana 27.2 (1998): 70–84. JSTOR. Web. 15.12.2019.
Cuello Privitera, Tatiana. «El símbolo del cisne en Rubén Darío.» Revista de Literaturas Modernas 47.1 (2017): 135–150. Web. 20.4.2021.
Darío, Rubén. «Leda.» Cantos de vida y esperanza, los cisnes y otros poemas. Francisco J. Díez de Revenga (ed.). Salamanca: Ediciones Almar, 2001. 120–121. Impreso.
―. «Pórtico». Poesías completas. Magdalena García Pinto (ed.). Madrid: Cátedra, 2000. 223. Impreso.
Hernández, Alexander. «La evolución del cisne en la poesía de Rubén Darío.» Realidad 145–146 (2015): 73–88. Web. 30.11.2019.
Lanieri, Morena Carla. «El imaginario erótico femenino en Delmira Agustini y Alfonsina Storni.» La penna di venere: escritture dell'ammore nelle culture iberiche. Atti del XX Convegno [Associazione Ispanisti Italiani]. Vol. 1. Domenico Antonio Cusato e Loretta Frattale (coord.). Firenze: Andrea Lippolis Editore, 2002. 421–434. Web. 27.11.2019.
Le Corre, Hervé. Poesía hispanoamericana posmodernista. Madrid: Editorial Gredos, 2001. Impreso.
Lodato, Rosemary C. Beyond the Glitter: The Language of Gems in Modernista Writers Ruben Dario, Ramon Del Valle-Inclan, and Jose Asuncion Silva. Lewisburg: Bucknell University Press, 1999. 109–118. Web. 5.12.2019.
Mártinez Cuadrado, Jerónimo. «El cisne, leit-motiv de la poesía parnasiana, simbolista y modernista.» Anales de Filología Francesa 10 (2001–2002): 83–99. Web. 25.4.2021.
Molloy, Sylvia. «Dos lecturas del cisne: Rubén Darío y Delmira Agustini.» Revista de la Universidad de México 29 (1983): 14–18. Web. 12.12.2019.
Oviedo, José Miguel. Historia de la literatura hispanoamericana. Postmodernismo, vanguardismo, regionalismo. Tomo III. Madrid: Alianza Editorial, 2001. Impreso.
Pedraza Jiménez, Felipe B. Manual de la literatura hispanoamericana. Modernismo. Tomo III. Pamplona: Cénlit Ediciones, 2005. Impreso.
Pleitez Vela, Tania. «Delmira Agustini, transitando y superando la órbita dariana.» Mitologías hoy 13 (2016): 83–100. Web. 15.11.2019.
##submission.downloads##
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Sva prava zadržana (c) 2021 Tamara Kedić
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo-Deli pod istim uslovima 4.0 Internacionalna licenca.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga pod okriljem Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License koja omogućuje drugima da dele rad uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu da izrade zasebne, ugovorne aranžmane za ne-ekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorij ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni rad on-line (npr. u institucionalnom repozitoriju ili na svojim mrežnim stranicama) pre i tokom postupka prijave, s obzirom na to da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja, te ranijoj i većoj citiranosti objavljenog rada (up. The Effect of Open Access).