Elementi grotesknog realizma u romanima Sto godina samoće i Deca ponoći
DOI:
https://doi.org/10.18485/beoiber.2022.6.1.5Apstrakt
Jedna od značajnih komponenti magijskog realizma kao žanra koji izlazi iz okvira oficijelne kulture i evropocentričnog pogleda na svet jeste inkorporiranje elemenata karnevaleskno-groteskne forme čiju je važnost i složenost u svojoj studiji Stvaralaštvo Fransoa Rablea izložio Mihail Bahtin. U ovom radu nastojimo da, na primeru dva ključna romana ovog žanra, prikažemo funkciju i značaj takvih elemenata. Kako Gabrijela Garsiju Markesa i Salmana Ruždija, bez obzira na to što potiču iz različitih krajeva sveta, spaja pripadnost kulturama koje počivaju na usmenim predanjima, kao i odrastanje u istorijskom kontekstu prepunom stradanja i nasilja, jedan od ciljeva ovog rada jeste i da se, prilikom analize romana Sto godina samoće (1967) i Deca ponoći (1981), prikažu elementi koji su im zajednički. Kako će biti prikazano u analitičkom delu rada, snažna veza između ova dva romana ogleda se upravo u upotrebi groteske koja, na prvom mestu, pruža mogućnost da se prevaziđu ograničenja zvaničnog diskursa, a zatim i da bi se, u istorijskom kontekstu prepunom tragičnih događaja, slavila lepota i nadmoć života.Reference
Bahtin, Mihail. Stvaralaštvo Fransoa Rablea. Prev. Ivan Šop i Tihomir Vučković. Beograd: Nolit, 1978. Štampano.
Bakhtin, Mikhail, and Patricia Sollner. «Rabelais and Gogol: The Art of Discourse and the Popular Culture of Laughter.» Mississippi Review 11.3 (1983): 34–50. Web. 20.3.2022.
Bowers, Maggie Ann. Magic(al) Realism. New York: Routledge, 2004. Print.
Connelly, Frances S. «Introduction.» Modern Art and the Grotesque. Frances S Connelly (ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 2003. 1–20. Print.
Danow, David K. The Spirit of Carnival: Magical Realism and the Grotesque. Comparative Literature. 2. Lexington: The University of Kentucky, 1995. Web. 20.01.2021.
Delbaere-Garant, Jeanne. «Psychic Realism, Mythic Realism, Grotesque Realism: Variations on Magic Realism in Contemporary Literature in English.» Magical Realism: Theory, History, Community. Wendy B Faris and Lois Parkinson Zamora (eds.). Durham & London: Duke University Press, 1995. 249–266. Print.
Dickov, Vesna. Hispanoamerička književnost: od postmodernizma do postbuma. Beograd: Filološki fakultet, 2016. Štampano. [Дицков, Весна. Хиспаноамеричка књижевност: од постмодернизма до постбума. Београд: Филолошки факултет, 2016. Штампано.]
Faris, Wendy B. and Lois Parkinson Zamora. «Introduction.» Magical Realism: Theory, History, Community. Wendy B Faris and Lois Parkinson Zamora (eds.). Durham & London: Duke University Press, 1995. 15–32. Print.
Edwards, Justin, and Rune Graulund. Grotesque. New York: Routledge, 2013. Print.
Elif Diler, Hatice. «Gabriel García Márquez’s One Hundred Years of Solitude as a Grotesque Magical Realist Text.» International Journal of Social Sciences and Education Research 1.2 (2015): 489–496. Web. 14.02.2021.
Engblom, Filip. «Mnogostrukost glasova: Karnevalizacija i dijalogičnost u romanima Salmana Ruždija.» Polja 448 (2007): 40–49. Web. 31.05.2021.
García Márquez, Gabriel. «The Solitude of Latin America: Nobel Address 1982». Gabriel García Márquez: New Readings. Bernard McGuirk and Richard Cardwell (eds.). Cambridge: Cambridge University Press,1987. 207–211. Print.
Garsija Markes, Gabrijel. Sto godina samoće. Prev. Jasna Mimica-Popović. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod, 1976. Štampano.
Munguía Zatarain, Martha Elena. «Grotesco: un hito en la travesía de la novela hispanoamericana.» Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades 89 (2020): 67–88. Web 20.3.2022.
Rushdie, Salman. «Opening Keynote of the Gabriel García Márquez Symposium.» Youtube, uploaded by The University of Texas at Austin, 30 Oct. 2015. Web. 20.3.2022.
Ruždi, Salman. Deca ponoći. Prev. Svetozar Koljević i Zoran Mutić. Beograd: Vulkan Izdavaštvo, 2019. Štampano.
Soldatić, Dalibor. Prilozi za teoriju novog hispanoameričkog romana. Beograd: Filološki fakultet; Kragujevac: Nova svetlost, 2002. Štampano.
##submission.downloads##
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Sva prava zadržana (c) 2022 Milica Stanković
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo-Deli pod istim uslovima 4.0 Internacionalna licenca.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga pod okriljem Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License koja omogućuje drugima da dele rad uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu da izrade zasebne, ugovorne aranžmane za ne-ekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorij ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni rad on-line (npr. u institucionalnom repozitoriju ili na svojim mrežnim stranicama) pre i tokom postupka prijave, s obzirom na to da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja, te ranijoj i većoj citiranosti objavljenog rada (up. The Effect of Open Access).